Noordwaarts - Reisverslag uit Chioggia, Italië van Tom, Edith, Tycho en Marith Bonke - Boxsem - WaarBenJij.nu Noordwaarts - Reisverslag uit Chioggia, Italië van Tom, Edith, Tycho en Marith Bonke - Boxsem - WaarBenJij.nu

Noordwaarts

Door: Tom en Edith

Blijf op de hoogte en volg Tom, Edith, Tycho en Marith

28 September 2008 | Italië, Chioggia

Zon zee en strand
Na de pittige wandelingen in Plitvic zijn we toe aan een weekje ontspanning.
We slaan ons kamp op in Hotel Resort Solaris in Sibenik. We staan hier op de camping en kunnen van alle faciliteiten (zwembaden, health center, strandstoelen, speeltuinen, internet, etc) van de 5 nabijgelegen hotels gebruik maken. Ook zijn er verschillende restaurantjes en barretjes aanwezig en een lange kustlijn van kiezelstenen met het heldere blauwe water van de Adriatische zee. Al met al zouden we in het zomerseizoen gruwelen van dit soort campings, nu vinden we het wel even lekker!

Bezoek Remco
Remco (broer Edith) komt een week bij ons op visite, op dinsdag 16 september halen we hem op van het vliegveld in Split. We lunchen onderweg in Trogir, dit is een mooi oud stadje en we eten gezellig bij een pizzeria in het haventje. We vinden (na 2 weken zoeken en dus barbequeen en uit eten) ook eindelijk weer brandspiritis (bij de apotheek) nu kunnen vanavond weer 'thuis' koken.
Samen met Remco genieten we van het mooie weer en doen vooral rustig aan. De 'Bora' is op komen zetten, dit is een behoorlijk harde wind die vanuit de bergen koude lucht meebrengt. Het koelt dus een beetje af, echter uit de wind in de zon is het nog steeds goed te doen.

Dubrovnik, Kroatie
Vrijdag 19 september pakken we de boel in en gaan naar Dubrovnik. Het is even passen en meten maar uiteindelijk kunnen alle spullen plus Remco, zijn rugzak en zijn mountainbike meenemen in de camper! De volgende dag gaan we Dubrovnik bekijken. Met de stadsbus rijden we naar de oude stad, de muur om de oude stad kun je helemaal rondlopen. Dit is zo’n 2 km en je hebt dan een prachtig uitzicht over Dubrovnik. Dit gaan we natuurlijk doen en inderdaad, een prachtig uitzicht. Halverwege komen we Remco tegen en ook hij vindt deze stad er mooi. Remco gaat weer zijn eigen weg en wij settelen ons op een terras. We kijken uit over de Adriatische zee en onder het genot van een wijntje en een bier, heerlijk in de zon proberen we te genieten. Het terras ligt werkelijk prachtig, maar is ook erg gevaarlijk voor Tycho en Marith, er is geen hekje en de rotsen gaan zo’n 10 meter recht naar benden de zee in, echt rustig zaten we dus niet.

Mostar, Bosnië
Maandag 22 september vertrekt Remco al vroeg richting het busstation, vanwaar hij met de bus naar Split gaat. Dinsdag vliegt hij weer terug naar huis. Wij gaan richting Mostar in Bosnië. We rijden vanuit Dubrovnik naar het noorden en gaan de grens over naar Bosnië. Daar lijken de plaatsnaambordjes wel Russisch (het blijkt, zo lezen we later op internet, het Cyrillische alfabet in plaats van het Latijnse alfabet te zijn, wat van oudsher in Servië gebruikt wordt en dit deel van Bosnië is een Servisch gebied.). Een goede wegenkaart hebben we niet dus het valt niet mee om de weg te vinden. We volgen een plaatsnaam (Moctap) waarvan we denken dat het Mostar is en dit is een goede zet. We komen uit bij een camping in Blagaj, nabij Mostar. We zijn de enige bezoekers en we worden zeer hartelijk ontvangen. De camper wordt op het voetbalveld geparkeerd en Tom en Tycho gaan meteen een balletje trappen. Ook Marith rent er vrolijk achter aan. De volgende dag bezoeken de stad Mostar, waar tijdens de oorlog flink gevochten is. Het is een indrukwekkend bezoek. Er zijn nog veel kapotgeschoten huizen, er hangen bordjes aan de muren dat het betreden ervan levensgevaarlijk is. We bekijken een fototentoonstelling en zien dan pas goed hoe kapot alles was. We zien ook dat de wederopbouw maar langzaan en moeizaam verloopt.

Italie
Woensdag 24 september zijn we van Blagaj naar Split gereden, waar we de boot naar Ancona (Italie) wilden nemen. Maar deze overtocht van 10 uur vonden we een beetje aan de dure kant en we besluiten om gewoon met de camper richting Italie te rijden. We rijden van Kroatie, via Slovenie naar Italie. We zoeken een camping met wifi. Zodat we ons dagboek weer bij kunnen werken en de laatste weken van onze reis kunnen plannen. Het plan is om richting Toscane te gaan en van daaruit via Pisa naar Oostenrijk, waar we een week in een Chalet in de bergen zullen verblijven. En dan verder naar het Noorden……tja het zit er bijna op de laatste weken zijn aangebroken!

• 28 September 2008 - 06:23

Frans:

Erg leuk om weer wat van julle te horen. Wat een mooie foto's ook. Dubrovnik ziet er nog steeds mooi uit zag ik. Hier is het mooi nazomerweer. De herfstvakantie nadert.

• 28 September 2008 - 11:40

Nardus En Leontien:

Weer schitterde foto,s! Lekker genieten van de laatste weken.

• 28 September 2008 - 14:35

Anouk:

Hey! Ik vind het nog steeds ongelofelijk fantastisch dat jullie dit doen!! Wat moet het een heerlijke ervaring zijn! Heel veel plezier!
    Liefs, Anouk

• 28 September 2008 - 16:46

Ellen:

He Edith en familie! Leuk om weer te lezen hoe jullie het hebben. Verlangen jullie al weer naar jullie eigen huis met alle privacy en luxe of hebben jullie nog helemaaaaaal geen zin om terug te gaan?
    Veel plezier nog!
    xx Ellen

• 29 September 2008 - 12:37

Inge:

Hoi Edith en co!!
    Wat ontzettend gaaf dat jullie dit doen! Ik was afgelopen week op de bruiloft van Annemarie en Remco en sprak daar Ellen, Gemma en Annemieke ook. Ik hoorde van jullie reis en wilde graag jullie site bekijken, dus die heeft Ellen me doorgestuurd! Ik wens jullie heel veel plezier en ik ga nog een keer op mijn gemak alles lezen!
    Gr. Inge (je ex-collega van de Huizingaschool)

• 29 September 2008 - 18:01

Renate (de Wildt):

Zo, net weer even bijgelezen. Super dat we jullie op deze manier kunnen volgen. Prachtige foto's ook weer. Inmiddels is hier het echte herfstweer aangebroken, dus geniet nog maar van elk zonnestraaltje dat jullie tegenkomen! Veel plezier de laatste weken.

Groetjes Renate

• 30 September 2008 - 12:32

Corrie:

Ja dat wordt inderdaad aftellen. Nou geniet ervan. Hier regent en waait het, dus herfst alom!

Een fijne tijd in Oostenrijk. Krijg bijna heimwee naar onze zomervakantie in het Vorarlgebergte!

• 30 September 2008 - 21:29

Danielle:

Hey Hallootjes,

Hoorde van Lisanne en Wouter dat jullie deze geweldige reis aan het maken zijn.
    En ze hebben me gelijk ook de link van deze site gegeven.
    Heb alle verhalen even gelezen en alle foto's bekeken, en jeetje wat geweldig mooi zeg!
    Heel veel plezier nog die laatste paar weken.

Groetjes Daniëlle (oud synchroonzwemmaatje)

• 01 Oktober 2008 - 13:59

Remco:

Hey, nog niet teveel aan het einde denken hoor!

Vraagje: wie maakt er nu de brandweerkazernes s'ochtends om 0700 uur? ;)

• 03 Oktober 2008 - 09:10

Bjorn, Saskiaen Kids:

Hey hooi,
    Leuke verhalen! Zo te zien genieten jullie enorm. Gaaf hoor! Geniet nog maar even van de zonnestralen, want hier is het echt herfst! Wij gaan genieten van het OKTOBERWEEKEND, maar wel erg raar dat jullie er dit jaar niet bij zullen zijn... We zullen een borrel op jullie drinken in Den Ham op de Melody Range (gokje nav de criptische omschrijvingen van Wout)
    Liefs van ons vieren.

• 05 Oktober 2008 - 11:35

Marianne:

Hoi Edith en Tom,
    Lang niet naar jullie verhalen/foto's kunnen kijken en geniet er nu met volle teugen van.Wat gaat het supersnel!Hier stormt en regent het.Geniet van de laatse weken.
    Liefs v.Marianne