Slowakije, Hongarije, Kroatie - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Tom, Edith, Tycho en Marith Bonke - Boxsem - WaarBenJij.nu Slowakije, Hongarije, Kroatie - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Tom, Edith, Tycho en Marith Bonke - Boxsem - WaarBenJij.nu

Slowakije, Hongarije, Kroatie

Door: Tom en Edith

Blijf op de hoogte en volg Tom, Edith, Tycho en Marith

12 September 2008 | Kroatië, Zagreb

Na een lange tijd geen online mogelijkheden te hebben gehad, zijn we nu eindelijk weer in de gelegenheid om het een en ander te beschrijven.

Krakow, Polen
Nadat we in de Oekraine zijn geweest, zijn we door Zuid-Polen gereden, waar we een aantal dagen op een prachtige boerderij camping hebben gestaan. Daarna zijn we doorgereden naar Krakow. Vanaf de stadscamping in Krakow, gaan we een dag op de fiets het centrum in.
Ons eerste doel is het grote kasteel van Krakow dat langs de Wisla rivier gelegen is. Een prachtig kasteel met bijbehorende tuinen en oude fundamenten. Verder blijkt dat Krakow een echte studentenstad is. Het viel ons meteen al op dat alle studenten wel erg netjes, in het zwart-wit, gekleed waren. Na wat rondvragen blijkt dat het vandaag de eerste schooldag van het jaar is en dat het traditiegetrouw ‘gevierd’ wordt door netjes in het zwart/wit gekleed naar school te gaan. Dit geld overigens niet alleen voor studenten, maar ook voor middelbare scholieren en zelfs voor de kinderen op de lagere school. Op de terugweg naar de camping eten we nog bij de pizzeria waar we voor het geweldige bedrag van 16,- euro werkelijk helemaal afgeladen vol op weer de fiets stappen en dan ook nog een doos met een hele pizza erin meenemen naar de camping. Een zeer geslaagde dag.

Slowakije
De volgende dag (2 september) rijden we weer door en passeren we de Slowaakse grens.
Uiteindelijk komen we uit in Dedinky en zoeken daar een plekje op de gelijknamige camping, welke onderaan de skipiste ligt. Met een prachtig uitzicht over het stuwmeer wordt de dag besloten. Over Slowakije valt genoeg te vertellen. Het land(schap) zelf is prachtig, maar duidelijk is wel, dat er nog veel tijd en geld geïnvesteerd moet worden om van dit land voor toeristen en ook voor zijn inwoners zelf iets moois te maken. De mensen en dorpjes lijken niet veel geld te hebben en stralen dit ook uit.

Budapest, Hongarije
Halverwege de middag passeren we de Hongaarse grens. We gaan op weg naar het dorpje Visegrad waar we in de gids een camping hebben gevonden. Na een overtocht met de pond over de Donau rijden via de Burcht van Visegrad de camping op, waar we de enige gasten blijken te zijn.
Na een aantal relatief rustige dagen (een wandeling en een fietstocht door het behoorlijk heuvelachtige gebied) is het op zaterdag 6 september tijd voor een bezoek aan Budapest.
Een prachtige stad bestaande uit het deel Buda en het deel Pest met het parlementsgebouw, de markthallen, de winkelstraten en het koninklijk paleis. Dit alles in tweeen verdeeld door de Donau. Aan het eind van de middag besluiten we het koninklijk paleis nog even van dichtbij te bekijken en gaan we te voet vanaf de oude kettingbrug de tocht omhoog. Deze tocht wordt echter beloond door een prachtig uitzicht over de hele stad en de Donau en een lekker drankje op het terras aldaar.

Balatonmeer, Hongarije
De dag erna rijden we weer verder en komen we uit bij het Balatonmeer. Aangezien we hier toch bijna langs kwamen vonden we dat we dat toch eens gezien moesten hebben. De camping waar we op terecht komen zou volgens het boekje open zijn tot eind oktober, maar leek echter al in winterslaap. Tel daarbij op dat we de volgende ochtend wakker werden van de regen op het dak en je voelt al aankomen dat we daar niet lang zijn geweest.

Plitvice Jezera, Kroatie
We zijn doorgereden naar Kroatie. Daar is ons doel de meren van Plitvice. Het Nationaal park waarin deze meren liggen ziet er werkelijk schitterend uit. We vinden een goede camping vanwaar pendelbussen rijden naar het startpunt van de wandelingen die gemaakt kunnen worden rondom de meren. Het gebied bestaat uit 16 meren die onderling door stroomversnellingen en watervallen met elkaar verbonden zijn. Wij hebben twee dagen nodig gehad om het gebied goed te bekijken. Doordat het water vol zit met mineralen heeft het een eigen kleur gekregen. De ene keer lijkt het water groen. Vanaf een andere hoek heeft het water weer een blauwe kleur. Maar het water is overal zeer helder. Overal waar je kijkt zie je vissen, takken en bomen in het water. Het unieke aan de takken en bomen is dat ze door de samenstelling van het water niet wegrotten maar verkalken.

Nu wordt het tijd voor wat ontspanning, we gaan naar de Adriatische kust. Zon, zee en strand!

• 13 September 2008 - 03:58

Frans:

Erg fijn om weer even wat van jullie te horen. Zijn jullie nog naar Auschwitz nabij Krakow geweest? Leuk om te lezen dat de Plitvice meren nog steeds zo veel toeristen trekken. Zo'n 30 jaar geleden ook al. Een goede voortzetting van de reis gewenst. Waar gaan jullie nu heen?

• 13 September 2008 - 07:30

Nardus En Leontien:

Wat hebben jullie alweer een eind gereden! De foto's zijn weer prachtig. Veel plezier op weg naar de zon, zee en ontspanning!

• 13 September 2008 - 08:06

Désirée:

Ik heb weer even bijgelezen...wat een mooie reis maken jullie en de foto's zijn ook prachtig! Leuk om dit te doen als gezin, daar denk je later als ouder en kind met veel warmte aan terug!!
    groetjes en geniet er van!

• 13 September 2008 - 10:49

Ellen:

Wauw, dat ziet er mooi uit! Veel plezier! xx Ellen

• 13 September 2008 - 12:02

Judith:

Geniet lekker van de zon en de zee! Ben jaloers, hier is het belabberd weer! x judith

• 13 September 2008 - 17:20

Corrie:

Heerlijk zeg de zee! Geniet nog lekker door!
    Hier is het weer niets.

• 13 September 2008 - 21:25

Joke,Calamaris:

Hallo luitjes, Leuk om jullie reisverslag te lezen. Jullie zien veel. Geniet er van. Groejtes uit Haarlem.

• 14 September 2008 - 15:22

Frans:

Het is hier prachtig weer na een bui. Waar gaan jullie nu heen?

• 15 September 2008 - 09:03

Riccardo&Gladys:

Hey vakantiegangers,

Wat een mooie verhalen weer! Ben vorig jaar ook in hongarije geweest en herken de beschrijving van jullie!! Wat grappig dat ze in Polen op de 1e schooldag zo netjes gaan! Het weer in hongarije was ook oke toch? Mijn moeder en Jan zijn afgelopen weekend terug gekomen uit hongarije en hebben super weer gehad!!

Veel reisplezier voor de komende tijd!!

Groetjes

• 15 September 2008 - 10:57

Lina & Cees:

hallo Allemaal,
    wat leuk!!
    we zijn ook in Plitvice geweest en we vonden het super leuk!!
    genieten er van!!
    groetjes
    lina en cees

• 16 September 2008 - 11:29

Frank En Irma:

Die meren van Plitvice zien er erg mooi uit. Ook leuk dat je alle vissen zo goed kunt zien. Wij gaan dit weekend genieten op de kermis van Zuid-Scharwoude terwijl jullie gaan genieten van de zon en het strand. Ja, het is net wat er binnen je bereik ligt. Groetjes en tot schrijfs, Frank, Irma en de kinderen.

• 17 September 2008 - 12:16

Ans Teepe:

Hoi Edith, Wat heerlijk voor jullie die warmte. Ik vind dit gebied aantrekkelijker. Ben zelf in Istrie, Rovinj en Porec geweest. Dubrovnic is ook heel mooi. De kinderen missen je wel. In ieder geval Younes zei dat gisteren. Ik vroeg, "Mis je juf Edith." "Ja zei hij, natuurlijk mis ik haar". Lief he. Marreille gaat weer weg, hartstikke jammer.
    Genieten jullie lekker van het nog heerlijke weer daar en de rust met jullie kinderen. Hier is de hektiek al weer voelbaar, wat mij betreft. Groetjes Ans

• 20 September 2008 - 12:53

LEEF.:

Ha vrienden ,
    Ik hoop dat het jullie allen heel goedgaat. Ben van de week even langs jullie huis gereden.De verf op de kozijnen is aan het bladderen en het onkruid in de tuin staat 7 meter hoog. Ook zag ik dat iemand een bordje '' Te Koop '' voor de deur had gezet. De rest zag er verder prima uit. Wij zijn ons aan het voorbereiden op het eerste oktoberweekend jullie welbekend. Het zal wennen zijn zonder jullie en daarom heb ik mijzelf aangeboden om de afwas te doen en Yogales te geven. Toch is nog niet iedereen het daar over eens omdat er toch nog wordt gerekend op jullie komst. Ik zou het toejuichen. Wij houden jullie op de hoogte en misschien kunnen jullie ook weer eens wat laten horen. Het kan natuurlijk zijn dat jullie verschrikkelijk aan het strand liggen en dat er weinig te melden is. Zet dan in ieder geval een paar van die kroatische dames op de foto en mail dat door.
    Hier is namelijk de temperatuur in elkaar gedonderd en de coltruien zijn weer uit de kast gekomen. De dames hebben de t-shirts en de hempjes weer opgeborgen.
    Ik kijk uit naar de foto's en wens jullie nog zeer veel plezier.

gr. Leef.

• 21 September 2008 - 13:49

Hein Jan & Wendy:

Wat zijn jullie al een eind opgeschoten! Plitvice meren zijn top he! Ik ben er geweest toen het land nog joegoslavie was. En de kust van kroatie is een goede optie hoor! Groeten uit Purmerend

• 26 September 2008 - 13:37

Hilde&Christof:

Zo tijdje niet gekeken op jullie avonturen site, al aardig wat kilometers gemaakt! Nu lekker zonnetje pikken? Wij zijn 2 weken in Cornwall, Engeland geweest, super mooi aldaar, lekkere sausages en scones gegeten!! Via zeer smalle weggetjes het landschap en de vele stranden verkend. Afijn, we laten de foto's nog wel zien!! Have fun..., xx Hilde, Christof & Melvin

• 04 Oktober 2008 - 10:51

Dursine:

Hoi maatje, ik heb net na een paar weken weer even gelezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Wat zou dat tof zijn, zoo een lange vakantie. En hele mooie foto's trouwens...
    Geniet maar van de zon want bij ons is de kachel weer aan, herfst is al gekomen in ons landje.
    Groetjes uit Holland!